מדריך המדריכים

כל המדריכים, בכל הנושאים, כנסו לחפש נושא או להוסיף מדריך משלכם

הוצאה לאור של ספר – הוצאה עצמית או בסיוע מוציא לאור

הוצאת מיל הכינה כאן עבורכם מדריך להוצאת ספר בעצמכם – לבד, או בסיוע הוצאות ספרים מתמחות, המרכז את כל השלבים שבדרך. בהצלחה

השינויים הטכנולוגיים של השנים האחרונות הפכו את תהליך הפקת ספר משלכם לפשוט יחסית. בעבר הוצאה לאור של ספר משלכם היתה כרוכה בכאב ראש גדול ובהוצאות כבדות. כיום, אפשר להגשים את חלום הספר משלכם בקלות יחסית וגם בעלויות סבירות. הנה לפניכם המדריך המקוצר – הכולל את כל מה שאתם צריכים לדעת אם אתם רוצים להוציא לאור את כתב היד שלכם, כולל הדרכים והסיכויים לשיווקו לקהל הרחב.

חשוב לדעת כי את כל השלבים המופיעים כאן ניתן לבצע באמצעות הוצאות לאור המתמחות בכך – כדוגמת הוצאת מיל, אבל נאמר מיד – יש הוצאות לאור נוספות, חלקן בהחלט טובות ומספקות. לעתים תאלצו לשלם כמה אלפי שקלים נוספים עבור השירות, אבל החיסכון בשעות הלימוד, כאב הראש ואפילו שיפור משמעותי בסיכוי להגיע לחנויות – בחלק מההוצאות לאור, שווים את המחיר הנוסף.

סגנון הכתיבה ובדיקות מקדימות

באופן עקרוני, המדריך לא עוסק בכתיבה. יחד עם זאת, כמה הערות כלליות: כאשר אתם כותבים, נסו להתאים מראש את הכתיבה לסוג הספר שאתם מבקשים להוציא לאור.

אם מדובר על מדריכים שונים – מדריכי נסיעות, ספרי בישול, מדריך רפואי, ספרי ניהול ועוד – בידקו את השוק לפני שאתם משקיעים את הזמן: האם יש כבר פתרונות טובים ומספקים על המדף? וגם אם לא – האם יש ביקוש מספיק לסוג כזה של ספרים, אשר מצדיק את המאמץ?

דרך מצויינת להתחיל בבדיקות היא בחנויות הספרים. המוכרות (מתנצלים מראש בפני המוכרים על הניסוח, אבל מה לעשות – לבנות רוב מכריע בחנויות הספרים) ויותר מכך מנהלות החנויות הן מקור מצויין לשאוב מהן אינפורמציה: האם יש ספר דומה בשוק, האם ישנו ביקוש לסוג של ספרים? מה המפרט המומלץ לטעמן של הספר? כריכה קשה? גודל אלבומי? ספר כיס?

אם יש לכם כוונות רצינות לשיווק הספר וגם תקציב לנושא, אף פעם לא מוקדם מדי לערב עורך ספרותי או מקצועי שיעבור על הטקסטים שלכם ויבצע תיקונים והצעות לשינויים. התהליך הוא לעתים אכזרי, כאשר הטקסט שכתבתם בדף ליבכם נשחט למול עיניכם מול עורך ערל לב, אבל אם תרצו להגיע לחנויות – מדובר בצעד חיוני – בוודאי בספרי פרוזה.

פניה להוצאה לאור

בישראל יש מאות הוצאות לאור. לכל הוצאה יש התמחות משלה. מי שמתמחה בהוצאת ספרי קריאה, לא תמיד ייתן לכם את השירות המתאים למדריך כלכלי או לספר שירה. כדי להגיע להוצאה המתאימה לכם, תוכלו להתחיל בחנות הספרים, במדף הספרים אליו אתם שואפים להגיע. בידקו אילו הוצאות "מככבות" באותם מדפים.

להוצאות הגדולות והמוכרות יהיה לכם קשה מאוד עד בלתי אפשרי להתקבל, בוודאי אם זהו ספרכם הראשון ואתם עדיין לא מוכרים. באותן הוצאות מתקבלים מאות כתבי יד בחודש וקיים סיכוי סביר שכתב היד יחזור אליכם – או שתתקבל הודעה לאקונית על כך שההוצאה החליטה לדחות את כתב היד שלכם – מבלי שבהוצאה עברו על הטקסט שלכם.

אם אתם בכל זאת רוצים לפנות להוצאה כזו, כדאי להשקיע וכדאי אפילו לשקול פניה לעורך ספרותי כדי שיהפוך את הספר לנעים יותר לקריאה ללקטורים בהוצאות הספרים, אשר מחליטים האם להמליץ על ספרכם או לא. אם תגיעו לאותן הוצאות, תזכו לרוב להצעה להוציא לאור את ספרכם ללא עלות מצדכם – מלבד כמובן מה שכבר השקעתם.

השלב הבא יהיה משלוח כתב היד לאותה ההוצאה – מודפס, במעטפה. שימו לב – לא כל ההוצאות יטרחו להחזיר לכם את כתב היד חזרה וחלקן ייתכן שאף לא יחזירו תשובה.

רצוי, עוד לפני המשלוח, ליצור קשר טלפוני ולברר מי הוא הכתובת בהוצאה לכתב היד שלכם. צרו עמו קשר לפני, וגם אחרי המשלוח – וודאו כי הוא קיבל את כתב היד. היו מודעים לכך שהוצאות הספרים אשר מוכנות להוציא את הספר על חשבונן – מכיוון שהן מוצאות בו פוטנציאל מסחרי, מקבלות מאות כתבי יד בשנה ולכן הסיכוי לקבל מהן תשובה חיובית אינו גבוה.

ספר בהוצאה עצמית: עריכה, עיצוב, הגהה והדפסה

אם בחרתם בהוצאת הספר בעצמכם – בהוצאה עצמית, או דרך הוצאה לאור מתמחה, במימונכם, יש מספר שלבים עד שתוכלו לאחוז בידכם את הספר עצמו.

עריכה לשונית:

יש מספר רמות של הגהה ועריכה לשונית. הרמה הבסיסית ביותר היא הגהה שבה מבצעים רק את השגיאות הלשוניות: שגיאות כתיב וגם שגיאות תחביריות. זה מספיק אם אתם סגורים ב-100% על הטקסטים ובוודאי שאם אין לכם שאיפות מסחריות אמיתיות בנוגע לכתב היד. גם העלויות בהתאם יהיו נמוכות יותר ויכולות להסתכם במאות עד אלפי שקלים בודדים – תלוי בהיקף כתב היד.

מאידך, אם יש לכם שאיפות מסחריות ואם אתם גם פתוחים לקבלת ביקורת, חשוב לפנות לעורך מקצועי, אשר יידע מעבר לתיקון השגיאות לשדרג עבורכם את הטקסט. במקרה של ספרות, העורך יוכל לעמת אתכם עם הסיפור – עם שגיאות במבנה ועם ליקויים בעלילה. במקרה של ספר עיוני, הוא יסייע לכם בבניית שלד נכון של הספר. לכן, חשוב גם לבחור את העורך המתאים – לפי סוג הספר המתוכנן.

עיצוב וגרפיקה:

גם כאן יש מספר רמות, החל מגרפיקה פשוטה בספרים בסיסיים ועד לעיצוב של ממש, שיכול לשדרג משמעותית את כתב היד ולעתים אפילו להוות את הגורם העיקרי בהצלחתו. סוג הספר גם יקבע האם תתפשרו על שחור לבן ונייר מולבן פשוט, או שתלכו על כל הקופה – צבע מלא, נייר איכותי ואפילו כריכה קשה. כל זה מביא אותנו לסעיף הבא של עלויות הדפוס

הדפסת הספר: כמה להדפיס, באיזה גודל, באיזו איכות

השאלה כמה עולה הדפסת הספר זהה לשאלה כמה עולה לתפור חליפה ליתום. הדפסת ספר בן 1,000 עותקים לדוגמא, יכולה להעלות החל מ- 5,000 שקל לספר פשוט, בשחור לבן ועם כריכה רכה ועד ל- 30,000 שקל לספר צבעוני מהודר, עם כריכה קשה, מידות אלבומיות וכל מיני אלמנטים כגון למיניציה, uv סלקטיבי (משיחה של חלקים מהעמוד בלבד בלכה – כדי להבליט את האיזורים החשובים לנו) וכו'.

כדי להחליט כמה תשקיעו בהדפסה ובאיזה מפרט לבחור, בידקו מה הגדלים המקובלים ורמת הגימור לספרים כדוגמת זה שלכם. אפשר גם להיות מקורי ושונה, אבל הקדישו לנושא מחשבה.

בית הדפוס

בישראל יש מאות אם לא אלפי בתי דפוס המציעים שירות של הדפסת ספרים. הם נבדלים ביניהם במחירים, בסוף ההדפסות וכמובן שגם באיכות העבודה. שלל בתי הדפוס וההחלטה באיזה סוג הדפסה – וכפועל יוצא גם מה יהיו מידות הספר – הם מהסיבות העיקריות שלא לצאת להרפתקה לבד ולהעזר בבית הוצאה לאור.

בכל זאת, כמה כללי אצבע: בהדפסה של עשרות עד מאות עותקים בודדים, תעדיפו דפוס דיגיטלי. בדרך כלל מעבר לכמות של 500 או 600 עותקים, דפוס שטוח יהיה זול יותר.

כמה עותקים להדפיס?

הפיתוי להדפיס כמויות גדולות של ספרים הוא גדול. כאשר תפנו להוצאה לאור, תגלו לעיתים אבסורדים כמו הפרש של 10% בסך הכל במחיר –  במקרה של הכפלת כמות הספרים. הדבר נובע בשל העלויות הקבועות החד פעמיות הגבוהות – הגרפיקאי, העורך הלשוני, הכנת הלוחות לדפוס וכו' וכנראה שגם מתמחור גבוה מדי של ההוצאה לאור.

כאשר פונים לדפוס דיגיטלי, אין לכמות השפעה על המחיר. העלות לעותק תהיה זהה אם תדפיסו 100 או 500 עותקים. לכן, הדפוס הדיגיטלי מאפשר לכם להדפיס כמות קטנה ורק אם יהיה ביקוש לספרים נוספים, תדפיסו כמות נוספת.

בדפוס השטוח, העלות לעותק יורדת עם הכמות ושם לעתים נוצר לחץ פסיכולוגי להדפיס כמויות גבוהות, שכן העלות לעותק יורדת – לעתים ב- 30%, כאשר מכפילים את הכמות.

יחד עם זאת חשוב להבין כי גם אם האלף השני זול במיוחד, אין טעם להדפיס 2,000 עותקים אם אינכם משוכנעים בסיכויי ההצלחה, שכן אז תתמודדו עם בעיות אחסון וגם עם בלאי גבוה: הספרים נוטים להתקמט, הדפים עלולים להפוך לצהובים ובסופו של דבר, תזרקו חלק גדול מהספרים, כך שהעלות לעותק בפועל תהיה דווקא גבוהה יותר.

ההמלצה היא להעריך באופן זהיר מה יהיה הביקוש לספרים לתקופה של חצי שנה עד שנה. זו תהיה הכמות שתדפיסו. אם תצטרכו להדפיס מהדורה שנייה – תוכלו להעריך את מצבכם לקראת ההדפסה השניה שוב.

אז מה הוצאה לאור יכולה לעשות עבורכם?

לא תמיד הפתרון הטוב ביותר עבורכם הוא פניה להוצאה לאור. אם כל מה שאתם רוצים זה להוציא ספר משפחתי נחמד, כדי לחלק בליל הסדר הקרוב, הוצאה לאור היא הוצאה מיותרת. במקרה כזה תוכלו לכל היותר לפנות למעצב גרפי או להסתפק בתוכניות חינמיות לעיצוב ספרים שמספקים אתרים כמו לופה וחנויות צילום מקוונות רבות.

אבל, אם אתם רוצים להדפיס כמויות גדולות יותר, של מאות עותקים ואולי גם לנסות ולהגיע לדוכנים בחנויות הספרים, הוצאה לאור טובה ואיכותית תעניק לכם ערך מוסף אמיתי שיתבטא בהשבחת איכות המוצר, בצמצום עלויות הדפסת הספר ובקשר עם רשתות הספרים הגדולות – סטימצקי וצומת ספרים.

הוצאה לאור טובה ואיכותית אמורה להעניק לכם שירות: הערכת סיכויי ההצלחה, המלצה על המפרט המתאים, ליווי בכתיבה, בעריכה ובגרפיקה, עזרה ביחסי ציבור וגם בהפצה – בחנוית, באינטרנט ובסיוע נוסף.

נכתב על ידי הוצאת מיל. לאתר ההוצאה: www.mil-media.co.il

3 Comments

Add a Comment
  1. אני עומדת בפני הוצאת ספר שני וחתמתי חוזה עם הוצאה לאור. האינפורמציה הזו חשובה מאוד ועניינית, הלוואי שהייתי קוראת זאת לפני הוצאת ספרי הראשון….בטוחה שאחרים יוכלו גם להסתייע מאנפורמציה זו.

  2. אם הוצאתי ספר (ילדים) בהוצאה עצמית, האם יש טעם להציע להוצאות לאור שיוציאו אותו במהדורה שניה מטעמן?

  3. אביבה שלום.

    את מוזמנת לבקר באתר שלנו המקדם ספרות עצמאית בכתובת
    http://www.indiebook.co.il או לפנות אלי במייל nir@indiebook.co.il
    ניר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מדריך המדריכים © 2017 Frontier Theme